Kangasalan Pikkupelimannit

Vuonna 1979 perustettu Kangasalan Pikkupelimannit on tänä päivänä yksi pisimpään Suomessa toimineista pikkupelimanniryhmistä. Yli 40 toimintavuoden aikana yhtyeessä on soittanut yli 500 pienempää ja isompaa pelimannia. Soittajien ikähaarukka ulottuu nykyään eskarilaisista nuoriin aikuisiin ja soittimina on perinteiset akustiset soittimet, kuten viulut, alttoviulut sellot, harmooni, haitari, klarinetti, kontrabasso ja kitara. Kangasalan Pikkupelimannit valittiin vuonna 2020 Kaustinen Folk Music Festivalin Vuoden yhtyeeksi, ja nimitystä juhlistettiin vihdoin vuonna 2022 Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleilla Keskipohjanmaa-areenan keikalla.

Kangasalan Pikkupelimannit soittavat ja laulavat pääasiassa perinteistä suomalaista kansan- ja lastenmusiikkia, minkä lisäksi joukossa myös usein jotakin ulkomaista. Pikkupelimannien vakituiset ja leireillä vierailevat opettajat ovat antaneet heidän omia sävellyksiään yhtyeen ohjelmistoon, mikä on innoittanut myös joitakin yhtyeen omia soittajia säveltämisen ja sanoittamisen maailmaan. Kangasalalainen ja pirkanmaalainen musiikkiperinne, jota sovitetaan perinteitä kunnioittaen kulloistenkin tarpeiden mukaan uuteen uskoon, on myös Pikkupelimanneille tärkeää. Yhtyeen tavaramerkkinä voidaan pitää vaikuttavaa lauluvoimaa, soiton ja laulun riemua sekä sukupolvien välistä yhteyttä, kun entiset Pikkupelimannit saapuvat tasaisin väliajoin takaisin esiintymisriveihin nuorempien tueksi erityisesti Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleille.

Kangasalan Pikkupelimannit harjoittelevat talvikaudella viikottain sekä Pirkanmaan musiikkiopiston että Valkeakoski-opiston alaisuudessa. Vuonna 2022 harjoituksiin osallistui yhteensä noin 65 eri-ikäistä Pikkupelimannia pitäen sisällään noin 6–15-vuotiaiden ikä- ja tasoryhmät, nuorten aikuisten Kansanmusiikkiyhtye Roineen sekä aikuisten alkeisviuluryhmän. Viikottaisten harjoitusten lisäksi Pikkupelimannit kokoontuvat kesäisin leireilemään vuotuiselle Pelimannileirille ja käyvät esiintymässä lähialueen isommissa ja pienemmissä tapahtumissa. Ryhmien ohjaajina toimivat viulunsoitonopettaja, Mestaripelimanni Leenamaija Raukola sekä musiikin maisteri, musiikkipedagogi Olli Sippola.

Pikkupelimannit Pelimannileirillä 2022
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Kangasalan Balladipelimannit

Vuonna 1972 halukkaat paikkakuntalaiset pelimannimusiikista kiinnostuneet kokoontuivat yhteen, ja ryhmä sai nimekseen Kangasalan Balladipelimannit. Ensimmäisissä harjoituksissa oli paikalla Pentti Toivonen, Kalevi Raitia, Eero, Ulla ja Leenamaija Raukola, ryhmän ikähaarukka oli kymmenestä seitsemäänkymmeneen vuoteen. Aluksi yhtyettä johti Ulla Raukola, hänen jälkeensä Eero Raukola, ja Leenamaija Raukola jatkoi Eeron jälkeen. Keikkoja oli paljon ympäri Pirkanmaata ja Suomea. Jossain mainostettiin: “Maankuulut Balladipelimannit esiintyvät…”

Kangasalan Balladipelimannien ohjelmistoon on kuulunut sekä uutta että vanhaa suomalaista ja ulkomaalaistakin kansanmusiikkia. Erityisesti oman paikkakunnan musiikki on ollut tärkeällä sijalla. Yhtyeen perustajajäsenet Eero Raukola ja Toivo Mäki toivat omaa vanhaa ohjelmistoansa soitettavaksi. Eero ja Leenamaija kävivät soitattamassa vanhoja pelimanneja Kangasalla ja kirjoittivat heidän kappaleitaan nuoteille. Näistä yhtye sai ohjelmistoa, jota vieläkin soittaa. Nykyisten pelimannien joukossa on myös säveltäjiä, jotka luovat yhtyeelle uutta kansanmusiikkia.

Kangasalan Balladipelimannien harjoitukset ovat jatkuneet säännöllisesti tähän päivään saakka, ja yhtye harjoittelee nykyään Valkeakoski-opiston ryhmänä. Soitinvalikoima on pysynyt perinteisenä: viulut, mandoliinit, harmooni, basso, harmonikka… Yhtyeen vahvuus on nykyään noin 15 aikuisikäistä soittajaa. Kangasalan Balladipelimannit juhli kunnioitettavaa 50 vuoden taivaltaan syksyllä 2022 järjestetyssä juhlakonsertissa. Yhtye on tuttu näky Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleilla, minkä lisäksi se esiintyy säännöllisesti erityisesti kotipaikkakunnallaan Kangasalla erilaisissa tilaisuuksissa.

Balladipelimannien 50v-juhlakonsertti 2022

Pienyhtyeet

Kansanmusiikkiyhtye Roine

Kansanmusiikkiyhtye Roine syntyi tammikuussa 2023, kun Kangasalan pikkupelimanneista ponnistaneet yhtyeet Viuselit ja Tähtärit yhdistyivät jopa 17-henkiseksi superkokoonpanoksi. Nuorista aikuisista koostuva Roine esittää kansanmusiikkia Roineen rannoilta ja muualta Suomesta sekä Pohjoismaista. Yhtyeen soitinkirjosta löytyy muun muassa mandoliini, avainviulu ja harmoni. Soitinvalikoima mahdollistaa monipuoliset sovitukset perinteitä kunnioittaen.

Filago

Puskasoitto kesällä 2022 Kaustisella innoitti kolme Kangasalan nuorta pelimannia perustamaan uuden kokoonpanon. Nyt ryhmä soittaa neljän jäsenen voimalla perinteistä kansanmusiikkia omin sovituksin sekä omaa tuotantoa mm. mandoliinilla, kitaralla, viuluilla ja klarinetilla.

Lisäksi Pikkupelimannien alaisuudessa toimivat pienryhmät Alkupelimannit, Hupsis Jouset, Hoplakopla ja Maantiekiitäjät.

Kansanmusiikkiyhtye Roine Kaustisella 2023
Filago Kangasala Folkissa 2023, kuva Petteri Lavikko