Kangasalan Pelimannileiri 2024

Tervetuloa Kangasalan Pelimannileirille 10.–12.6.2024 Lamminrahkan koululle, Kangasalle!

Kangasalan Pelimannileiri on jo vuosikymmenien perinne; ensimmäisen kerran Kangasalla leireiltiin kansanmusiikin merkeissä kesällä 1987. Nykyiselleen leiri on muotoutunut kolmipäiväiseksi, tiiviiksi kansanmusiikin koulutuskokonaisuudeksi, jonka ohjelma muodostuu sekä Leenamaija Raukolan ohjaamista suurista yhteissoitoista että ikä- ja tasoryhmissä tapahtuvista vaihtelevien opettajien ohjaamista pienryhmätunneista. Pienryhmien lisäksi järjestetään perheen pienimmille Pelimannimuskari hieman lyhyemmillä opetuspäivillä. Tutustu leiri-infoon alla ja ilmoittaudu mukaan!

Aikataulu

• Maanantai 10.6.
    • Ilmoittautuminen ja majoittuminen klo 12 alkaen
    • Opetusta klo 13–18.45 (Pelimannimuskari klo 16–17.45)
  • Tiistai 11.6.
    • Opetusta klo 9.30–17.15 (Pelimannimuskari klo 11–13.45)
  • Keskiviikko 12.6.
    • Opetusta klo 9.30–16.30 (Pelimannimuskari klo 11.15–13.45)
    • Suuri päätöskonsertti klo 17 alkaen

Opettajat

Tänäkin vuonna leirin opettajakunta muodostuu kansanmusiikin ja musiikkikasvatuksen huippuammattilaisista. Mukana leirillä muun muassa...

• Martin Gripentrog
  • Hanna Honkonen
  • Ari Isotalo
  • Sakari Keipi
  • Veera Kuisma
  • Saana Kujala
  • Anni Lassila
  • Elina Mäkelä
  • Leenamaija Raukola
  • Iida Saarinen

Ryhmät

• Pelimannimuskari
    • 3–5-vuotiaille, perheen pienimmille Pikkupelimanneille
    • Opettaja Hanna Honkonen
    • Laulua, leikkiä ja loruttelua kansanmusiikkityyliin, aikaisempaa soittotaitoa tai omaa soitinta ei tarvita. Opetus tapahtuu ryhmän lähtökohdista käsin, mahdollisuus myös kokeilla soittimia. Pelimannimuskarilaisen mukana tulee olla oma huoltaja koko leirin ajan, tuntien ulkopuolella ei ole järjestetty varsinaista lastenhoitoa.
    • Poikkeava opetusaikataulu! Opetusta maanantaina 10.6. klo 16–17.45, tiistaina 11.6. klo 11–13.45 ja keskiviikkona klo 11.15–13.45.
  • Pikkupelimanniryhmät
    • Ikä- ja tasoryhmät noin 6–17-vuotiaille, jo pienen soittotaidon omaaville lapsille ja nuorille
    • Opettajat Anni Lassila, Veera Kuisma, Martin Gripentrog ja Ari Isotalo
    • Monipuolista hyvän mielen soittoa ja laulua, vaihtuvia opettajia ja uusia pelimannikappaleita ryhmän tason mukaan. Opettajat tekevät ryhmäjaot ilmoittautumisten perusteella.
  • Aikuisten alkeisviuluryhmä
    • Aikuisille, joilla 0–2 vuotta viulunsoittotaustaa
    • Opettaja Iida Saarinen
    • Oletko aina haaveillut viulunsoitosta? Tervetuloa oppimaan viulunsoiton alkeita! Soittotaitoa tai omaa soitinta ei tarvita. Ryhmässä tutustutaan viuluun soittimena, harjoitellaan hyvää soittoasentoa, soitetaan ne ensimmäiset äänet ja leirin loppukonsertissa päästään jo esiintymäänkin. Ryhmä sopii myös Olli Sippolan Valkeakoski-opiston aikuisten ryhmässä viime syksynä aloittaneille. Ilmoita soitintarpeesta ilmoittautumislomakkeella.
  • Aikuisten kansanmusiikkiryhmä
    • Aikuisille, joilla yli 2 vuotta jonkin soittimen soittotaustaa
    • Opettajat Veera Kuisma, Martin Gripentrog ja Ari Isotalo
    • Monipuolista pelimannimusisointia jo hieman soittotaustaa omaaville aikuisille vaihtuvien opettajien johdolla. Soitettavaa löytyy monelle eri taitotasolle ja soittimelle.
  • Avainviulukurssi
    • RYHMÄ TÄYNNÄ
    • Jonkin soittimen perussoittotaidon omaaville yli 16-vuotiaille ja aikuisille
    • Opettaja Saana Kujala
    • Tervetuloa tutustumaan Ruotsin kansallissoittimeen, avainviuluun! Kurssi sopii sekä jonkin soittimen perussoittotaidon omaaville avainviuluun tutustujille että jo pidemmälle kyseisen soittimen kanssa ehtineille. Kurssin opetus räätälöidään osallistujien mukaan. Omaa soitinta ei tarvita, ilmoita soitintarpeesta ilmoittautumislomakkeella.
  • Mikäli olet epävarma sopivasta ryhmästä, ota yhteyttä; autamme mielellämme!

Majoitus

Mahdollisuus koulumajoitukseen luokan lattialla omalla patjalla ja tyynyllä. Yöpyminen leirillä toteutuu, mikäli saamme tarpeeksi talkoilevia yövalvojia.

Hinta

Leirin hinta muodostuu ryhmävalinnasta riippuen itse leirimaksusta sekä valinnaisista lisämaksuista. Mahdollisuus myös perhealennukseen. Leiri maksetaan tilisiirrolla myöhemmin annettavien maksuohjeiden mukaisesti.

• Leirimaksu
    • Pelimannimuskari (sis. opetus 6 x 45min sekä lounas tiistaina ja keskiviikkona) 50€
    • Pikkupelimanniryhmät 6–17v (sis. opetus 14 x 45min sekä lämpimät ruuat ja välipalat) 120€
    • Aikuisten ryhmät ja avainviuluryhmä (sis. opetus 14 x 45min sekä lämpimät ruuat ja välipalat) 140€
  • Valinnaiset maksut
    • Yöleirilisä (sis. koulumajoitus sekä aamu- ja iltapalat) 20€
    • Soitinvuokra (avainviulu tai normaali viulu aikuisten alkeisryhmään) 15€ (normaali viulu) / 20€ (avainviulu)
    • Kangasalan Pelimannit ry. jäsenmaksu 15€
  • Perhealennus
    • Kaksi tai useampi leiriläistä samasta perheestä –10% loppusummasta (ennen mahdollisia jäsenmaksuja)
    • Edellytämme, että koko perheen leirimaksut maksetaan yhtä aikaa samalta tililtä

Talkoolaiset

Leirin onnistumisen ja leiriarjen sujuvuuden tärkeänä lenkkinä ovat vuodesta toiseen talkoolaiset. Talkootehtäviä löytyy laidasta laitaan muun muassa roudauksen, majoituksen koordinoinnin, leirihuoltajana toimimisen, yövalvomisen ja siivoamisen parista. Pyydämmekin erityisesti leirille osallistuvien lasten huoltajia tarkistamaan kalenterinsa leirin ajalta. Lyhyestäkin talkoovuorosta on valtava apu, kiitos jo etukäteen! Talkoolaisten ilmoittautumislomakkeen linkki lähetetään leiriläisen ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Ilmoittaudu leirille täällä.

Leiri-ilmoittautuminen alkaa 11.3. ja on auki 17.5. saakka. Muskarilaisten ilmoittautuminen on mahdollista 24.5. klo 15 saakka.

Elina Mäkelä, leirin johtaja

0400535651 (parhaiten tavoitettavissa ilta-aikaan), elinamatildamakela@gmail.com

Leirin järjestää Kangasalan Pelimannit ry.

Lämpimästi tervetuloa leireilemään kesäkuussa Kangasalle!

Pelimannileiriläiset 2022